Drupal | دروپال

دروپال , آموزش دروپال , آموزش نصب دروپال , سیستم مدیریت محتوای دروپال , دروپال 6 , قالب های دروپال , قالب های فارسی

Drupal | دروپال

دروپال , آموزش دروپال , آموزش نصب دروپال , سیستم مدیریت محتوای دروپال , دروپال 6 , قالب های دروپال , قالب های فارسی

دروپال ( Drupal ) چیست؟

دروپال ( Drupal ) یک سیستم کد باز ( Open Source ) جهت مدیریت محتوای سایت ها می باشد . اگر شما کاربر مبتدی در کامپیوتر هستید و با دروپال نیز به تازگی آشنا شده اید ، بنابراین شاید این تعریف اندکی برای شما پیچیده باشد ...
قبل از هر چیز بدانید :

واژه کدباز به نرم افزار هایی ابلاغ میگردد که سورس کد آنها در دسترس عموم بوده و برنامه نویسان قادرند آنها را ویرایش و یا اصلاح کنند .

بنابر تعریف فوق ، معنای کدباز برای آن دسته از افراد که کار با دروپال را آغاز کرده اند این است که برای این نرم افزار با ارزش ، هزینه ای پرداخت نمی کنند و می توانند به صورت رایگان از آن استفاده کنند .همچنین شما با انتخاب این نرم افزار ، وارد اجتماع عظیمی از کاربران ، توسعه دهندگان و مدیران این پروژه می شوید که بسیاری از آنها قادرند به مشکلات شما در کار با این سیستم پاسخ دهند.

از دیگر مزایای نرم افزار های کدباز ، رشد و توسعه ی آنها در کمترین زمان ممکن است . زیرا افراد بسیاری در حال کار کردن با این نرم افزار ها و ارائه نظر در اجتماعات مربوطه هستند و این روند به بهینه سازی،  رشد و توسعه ی یک نرم افزار کمک شایانی خواهد کرد و در نهایت آن را به سیستمی پایدار ، پر سرعت و مطمئن مبدل خواهد ساخت. 


بسیار خب ، حال می پردازیم به این سوال : سیستم مدیریت محتوا ( CMS یا Content Management System ) چیست؟


سیستم مدیریت محتوا ( CMS ) ، نرم افزاری است که به شما کمک می کند تا مطالب خود را خلق کنید ، آنها را سازمان دهی و یا ویرایش کنید ، برخی از آنها را حذف یا غیر فعال کنید و همینطور بسیاری از امکانات دیگر که در آینده توضیح بیشتری خواهم داد.

همچنین این مطالب می توانند شامل تصاویر ، متون ، اسکریپت ها و یا هر چیز دیگری از این نوع باشند .

اگر شما قصد ایجاد وب سایتی را دارید که در آن حجم بسیار زیادی از اطلاعات بصورت روزانه ایجاد و ویرایش می شود ( مانند یک خبرگزاری ) ، به طور حتم شما به یک سیستم مدیریت محتوا برای سایت خود نیازمندید . 

با ذکر یک مثال مفهوم سیستم مدیریت محتوا را برایتان روشن تر می کنم . فرض کنید که شما اکنون 200 کتاب در تخصص های مختلف دارید . حال به دنبال موضوع خاصی در بین این کتاب ها هستید . در مرحله ی اول شما نیاز دارید تا این کتب را در طبقه های کتابخانه ای دسته بندی کرده و طبقات را عنوان بندی کنید . هر کتاب بسته به نوع و محتوایش در طبقه ی مخصوص به خود قرار میگیرد . همچنین هر طبقه می تواند به چند بخش تقسیم شود و بدین شکل جستجوی کتاب ها آسان تر گردد . شما می توانید در کامپیوترتان نام و مشخصات هر کتاب و محل قرار گیری آن را وارد کنید و همانند یک کتابخانه ی مجهز ، در کمتر از چند دقیقه کتاب مورد نظر خود را در میان آن حجم از کتاب ها پیدا کنید . اما بدون چنین امکاناتی ، آیا می توانید به راحتی در میان آن همه کتاب به اطلاعات خود دست پیدا کنید ؟

عملکرد سیستم مدیریت محتوا نیز همینطور است . شما مطالب خود را در آن ایجاد می کنید ، آنها را در بخش ها و زیر شاخه های مختلف قرار می دهید و برای ویرایش ، حذف ، جستجو و سایر عملیات ممکن بر روی آنها ، از امکانات گوناگون نرم افزار مدیریت محتوا  کمک می گیرید .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد